Cultuurshock 2;)

13 april 2013 - Nanjing, China

Hallo mensen, hierbij weer een nieuw verhaaltje uit China. Maar eerst: aan allen die gefeliciteerd hebben proficiat en aan allen die niet gefeliciteerd hebben, ook proficiat!:p maar verder ook gewoon hartelijk dank voor alle felicitaties, mede daardoor heb ik me toch nog een beetje jarig gevoeld!:)

Sinds dat ik in China ben aangeland heb ik wederom te maken gehad met een cultuurshock. En ook al dacht ik dat reizen in China peanuts zou zijn na India, is dat toch niet helemaal waar. Een van de dingen die het daarbij moeilijk maakt is het feit dat ik geen chinees spreek, en 1 op de 100 Chinezen iets van Engels kan dat verder gaat als hallo:p Dus je maakt je hier verstaanbaar met de lonelyplanet, je handen, je voeten en eetstokjes, wat leidt tot een beperkte vocabulaire;) Daarnaast zijn er van die rare dingen als mensen die in de metro wel netjes in de rij wachten en vervolgens naar binnen drammen voordat de rest van de mensen er uit zijn; heb je hier geruisloze, levensgevaarlijke elektrische scootertjes, oma's met minirokjes oja en dat gat in de grond wat ze een wc noemen:p. Best een overgang dus. Al moet ik zeggen dat ook dat weer al begint te  en ben je met India in je achterzak ook wel wat gewend. De afgelopen paar dagen ben ik verbleven in Tai an een kleine stad ( zo'n miljoen inwoners) met een heilige berg in de achtertuin. En met de ervaringen van de muur in mijn achterzak ben ik deze berg dan ook vol enthousiasme beklommen. Toen ik eenmaal boven was was het uitzicht erg prachtig, alleen toen moest ik ook weer naar beneden, en als een echte Zeeuw was ik te dwars om 12 euro te betalen om met de kabelbaan te gaan:p dus in totaal heb ik 7 uur gespendeerd aan een berg op en af te gaan en heb ik er een zere knie aan over gehouden, maar dat mocht de pret niet deren. Na Ta'ian ben ik doorgereisd naar Nanjing waar ik de afgelopen dagen 2 op sightsee tour ben geweest door de stad. Daarbij heb ik het Nanjing massacre memorial bezocht wat erg indrukwekkend was en ben ik verschillende mausolea en paleizen gaan bekijken, waarbij ik aan het eind eigenlijk zo stond van: het uitzicht is mooi, de tombe ziet er gaaf uit, maar wie is de vent daar nou in de midden?:p en toen wist ik dat de dag lang genoeg was geweest. Mijn volgende stop is Sjanghai. Dus daarover vertel ik jullie de volgende keer meer;)

Groetjes

1. Dien ouwe:
    13 april 2013
    oma in minirok, wat moet ik me daar bij voorstellen. je moeder in een minirok??? wederom een leuk verhaal en als je het leest sta je bijna zelf .op die berg. je schrijft levendig en goed.
    groetjes van je pa,
  2. Fam. van Solingen:
    13 april 2013
    Hoi Ramon,
    Hierbij dan nog een late felicitatie met je verjaardag. Heb wel maandag je moeder gesproken over het thuisfront. Wat beleef en onderneem je toch veel, maar ja daarvoor ben je ook in den vreemden. Voorzichtig blijven en verder nog een fijne vakantie. Groeten uit Oost-Souburg.
  3. Ada:
    14 april 2013
    Hoi Ramon, weer een heerlijk verhaal!! Geniet maar lekker verder en houd ons op de hoogte van nieuwe avonturen! groeten van ons allemaal xxx
  4. Corine:
    14 april 2013
    Hou Ramon, wat leuk om je verhaaltjes te lezen! Je schrijft precies zoals ik je ken :) Wat heb je al veel dingen beleefd, gezien en ervaren!! Geniet er nog van en ik verheug me nu al op de live versies van de verhalen! Liefs Corine
  5. Ko en Leijntje:
    14 april 2013
    Hoi Ramon, ook van ons alsnog proficiat, beter laat dan nooit. Zo te lezen is het echt een ware cultuur schok. Het lijkt ons wel een mooi land en je beleefd enorm veel geniet ervan. Groeten van ons.
  6. Judith:
    16 april 2013
    Hey Ramon, is het Chinese eten wel beter weg te krijgen dan het Indische? Geniet van die rijke cultuur!
    Liefs, Juud.