Op de helft

2 april 2013 - Bangalore, India

Na bijna 4 weken in India zit het er dan eindelijk op hier en staat het tweede deel op het punt te beginnen. Op dit moment verblijf ik in Bangalore en zit ik te wachten tot het tijd is voor mijn vlucht naar China. De laatste dagen heb ik de stad Bangalore verkend op een rustig tempo. Dit betekent dus, niet te veel doen, laat wakker worden en veel stops bij de cafe coffee day ( de starbucks van India). Bangalore is een echte moderne Indiase stad. Het is zwaar overbevolkt, je vindt er uiteraard dezelfde straten al in de rest van India, maar er is ook een modern stuk waar het net lijkt alsof je gewoon in Tilburg door de winkelstraat loopt. En die afwisseling maak het erg interessant. Tijdens mijn bezoek hier heb ik een heus steakhouse bezocht en heb ik voor het eerst in 4 weken weer aardappels met vlees en groente gegeten:) het is toch raar hoe blij je daar van kunt worden maar goed. Nu mijn reis door India bijna ten einde is ben ik helaas nog niet  in Hindi, Tamil of een van de andere 300 talen of dialecten die dit land rijk is. Maar ik ben na deze tijd wel al op de hoogte van een aantal interessante uitspraken;). Zo betekent 'my friend!': hey lullo ik denk dat ik geld aan jou kan verdienen, zo betekent 'oree oree'  Jo lange loop eens door, en zo weet je als de riksja man zegt, 'thank you sir', dat je wederom te veel hebt betaald voor je ritje. Maar goed het hoort er allemaal bij. Als het op riksjas aankomt zijn ze wat dat betreft je grootste vriend en ook meteen je grootste vijand. Soms zijn ze te belabberd om je te vertellen dat je nog geen 1 km van je hotel weg bent omdat ze dan geen geld aan je kunnen verdienen en soms zorgen ze er voor dat je precies dat extra informatie krijgt wat je nodig hebt. Al hebben ze dat vaak zelf niet door;). Diezelfde dubbelzijdigheid trekt zich eigenlijk door in het hele Indiase gebeuren. Hier gaat gigantische chaos gepaard met prachtige paleizen en tempels, zorgt de armoede voor grote problemen terwijl de rijken zich zonder blikken of blozen rond laten rijden met hun dikke pens en is de basis van een gezonde Indiase maaltijd een hele grote frituurpan. Desalniettemin ben ik erg blij dat ik hier ben geweest, zou ik zeker nog wel een keer terug willen en kijk ik ontzettend uit naar mijn reis door China. Aan iedereen de groetjes en tot snel!

1. Sophie P:
    2 april 2013
    Hi Ramon!
    Gaat snel alweer zeg, zo te horen heb je wel genoten van India, al kun je volgens mij geen curry en rijst meer zien als je terug bent in Tilburg. Ik stond vorige week nog in je straat (moest daar bij een huisartsenpraktijk zijn) en wilde je bellen om misschien samen te eten, maar besefte me toen opeens dat je aan de andere kant van de wereld zat. Veel plezier nog in China en tot snel!
    Groetjes Sophie
  2. Henk van Gils:
    2 april 2013
    Hey ramon, wat een prachtige blog. Ik lees het met veel plezier. Hoop dat china net zo veel mooie verhalen gaat opleveren. Veilige vlucht en tot lezens. Groet henk en anja
  3. Ruben:
    4 april 2013